söndag 19 april 2015

Vecka femton

I veckan har jag börjat fixa med Bushido lista som jag tänkte att använda på Expo i Birmingham senare i vår. Det första jag börjat med är två 'Buto' till Silvermoon.



Jag har även tagit tag i ett projekt som har kommit i skymundan senaste tiden och det är Warmaster, så mina chefer har fått lite färg på sig.
I slutet på veckan han jag även med ett Eld och svärd slag mot Alexander. Vi började tidigt på söndagen med intentionen att hinna med minst två slag, det blev ett...

Alexander testade sin ny införskaffade Cossack lista, med massa vagnar och infanteri på totalt 15 FSP och recce 2 poäng.

Jag var efter ha möte lite kanoner på Polen turneringen, sugen på att testa en Border dragoon lista igen. Jag hade:
  • Golova
  • 4 Border dragoon companies
  • 2 Servant cossacks sotnia med 4 baser i varje.
  • 3 Field dragoon companies
  • 2 Falconets 
  • 1 Lieutenant colonel
Totalt 9 FSP, recce 23 poäng.
Vi spelade 'Delay the enemy', där den svage spelaren skall försvara två kullar samt se till att inga fiende trupper tar sig av spelplanen på sin egen kant. Det var ett riktigt spännande slag då vi båda två hade infanteri tunga arméer, något man inte ser så ofta.

I och med att Alexander inte hade några snabba trupper så fick Border dragoons äran att försvara kullen närmast min kant, medans Field dragoons supportade av kanoner och servants cossacks försvarade kullen närmast Cossackerna. Jag använde två av mina poäng till att ge mina pikmän fortifikationer, i efter hand så var det nog onödigt att slösa delar av dem på Border dragoons, istället skulle nog de främre musketörerna fått de skydden. Övriga effekter blev att Alexander ena kommander fick 'cowardly commander', en enhet cossacker var 'Delayed' och en enhet fick 'Panic' - Jag fick även en enhet som var 'Unexpected Reinforcement'. När det gäller 'reconnaissance' så upplyste Alexander mig om att man kan max välja lika många effekter som ens kommander har 'command points', så trots många poängs skillnad så valde jag två 'Confussion' effekter för 12 poäng. Dessa påverkade cossackernas ena flank, där två enhet hade svårt att ta sig in i slaget igen, en av dem kom aldrig in i slaget.

Cossackerna började anfallet och sakta men säkert boxade vagnarna in den ena kullen medans infanteriet avancerade fram mot kullen, det tog lite väl lång tid och Alexander väntade lite för länge med anfallet upp på kullen, för trots att katastrofen var fram före muskoviterna sista rundan och båda mer eller mindre alla trupper flydde från kullen i panik, så han inte cossackerna upp på kullen.

På vänstra flanken, gjorde jag en prakt miss där jag försökte skicka in mina servant cossacks för att slå ut lite skytte enheter, men istället var de tvungen att anfalla vagnståget då de var närmst och jag hade inte 'command points' över för att dirigera om dem.

Den högra flanken skedde det inte så mycket på då servant cossacks lyckades barrikadera sig i ett hus och där med kunde skydda den flanken.

Alexander hade lärt sig från Polen att om anfallaren inte får över några trupper alls till fiende sidan så förlorar man poäng så han skickade lite scouter på flanken som snabbt smet av på mina kant utan jag kunde göra mycket åt det. Under tiden så stod Border dragoons på sin kulle och sov nog skönt...

I scenario poäng fick jag 4 och Alex 1, i förluster hade jag förlorat så mycket att jag bara fick 1 poäng medans Alex fick 3 poäng. Så 5-4 totalt och oavgjort.

Riktigt kul slag med så mycket infanteri, men ryska kanoner är fortfarande rätt så mesiga de bara får skjuta en gång per runda...








Inga kommentarer:

Skicka en kommentar