måndag 2 februari 2015

Vecka fem

Tänkte testa något lite nytt, mest för att se vad man verkligen kan hinna med på en vecka. Förhoppningsvis kommer jag orka med och göra en sådan här uppdatering i veckan. Tanken är att skriva om lite grejer som jag håller på med.



I början av veckan så kom jag loss och fixade lite med de Ito clan grejer jag köpte på Gubbspel Galore i augusti förra året. Största anledningen till det är att Peder och jag planerar att hålla en Bushido turnering på Gothcon nu till påsken. Började också måla på den tvehövdade ormen Yatsumata.


Inför del tre i skirmish campaign: France ´40 så har jag kämpat på med en hel del fordon. Lastbilar och bussen är klara och i veckan har jag avslutat slutfinishen av de två char B som ska vara med.


Det bubblande warmaster intresset har även det fått lite uppmärksamhet då en enhet warriors är klara och en enhet marauders i praktiken också är klara.

På spelande fronten har det också varit aktivt, tanken är att det ska spelas en del Bushido och Dead mans hand inför påskhelgen, då tanken är att Peder och jag ska hålla i arrangemang för de spelen på Gothcon. Istället för pysslande i torsdags så spelade vi ett 50 ris parti Bushido slag, Clan Ito mot Prefecture of Ryu, vilket Peder vann med sin tilltänkta Gothcon lista. Lite mer tanke bakom den än mina ormmän och kvinnor, måste komma på en lista jag kan spela med.

Vi spelade även lite Dead mans hand och mot slutet på kvällen hade vi kommit fram till ett scenario som vi vill jobba vidare med. Det blir troligen någon typ av rån, speciellt då vi har valt Lawmen respektive Outlaws.

Sista spelet för veckan blev By fire and sword mot Alexander, som denna gång kom med en lista (Courland) med lite konstiga regler. Jag var poängmässigt den mindre listan men de hade en regel som gjorde att det valde mission och räknades som i den mindre listan. Jag spelade en muskovite pdf lista som inte är översatt till engelska än, men Alexander översatte specialreglerna åt mig så jag kunde testa den. Den är en kavalleri skirmish lista som kan ha en del armoured reiter i sig och ledaren har tre 'command points'.

Alexander valde ett 'Forage' uppdrag där han försvarade. Jag hade efter uppdraget två poängs fördel kvar, vilket gjorde att en av Alexanders enheter blev delayed (de kom aldrig in i slaget) och att hans chef bara hade två 'command points'. Jag satte min ena boyars sons squadron på att attackera byn medans den andre skickades för att försöka rida runt och ta hand om eventuella utbryttare från byn. Mitt reiter block ställde jag upp för att skydda mitt anfall från hans trupper i andra byn. Uppdelning för Courland blev så att de svagare styrkorna stod med huvudchefen och de bättre trupperna med andra chefen.

Boyar sons studsade mot skytteenheten som stod bakom skydd av staketet, under slaget skulle de glra två försök till utan att slå sig igenom och därmed så var slaget förlorat. Kanske för att jag gav lite väl mycket uppmärksamhet till den andra Boyar sons enheten som fick chans att slå ut en av courlands kavalleriet enheter, vilket de gjorde. Men sedan fick jag lägga en hel rundas 'command  points' för att vrida upp dem så att de inte skulle bli helt slaktade i sin tur. Det drog dock bara ut deras lidande och i slutet av slaget var de nerkämpande.

Under tiden så använde sig reiters av caracole reglen på flanken för att tillslut jaga iväg en mindre reiter enhet mot slutet av slaget.

Jag lyckades inte komma åt och förstöra någon av 'forage' punkterna och jag förlorade en hel del, medan Alex lyckades spara rätt bra på sina styrkor 7-0 till honom.










2 kommentarer: