måndag 3 november 2014

HammarFoW - 2014

Så var årets HammarFoW avklarat, det nioende i ordningen. Som vanligt var det BKW/HFF som arrangerade det hela med Daniel Sjunnesson vid rodret. Nytt för i år var lokalen som i år var i Folkets park, bättre än de tidigare men tydligen dyrare. Precis som förra året var det en parturnering och i år hade 9 par anmält sig. Det var en 'Latewar' turnering där 1770 poängslistor från Normandie och Italien böckerna var tillåtna, som extra krydda hade man möjlighet att ha en 300 poäng sideboard.

Då mitt FoW engagemang varit rätt lågt det senaste året så körde jag precis som på Warcon tidigare i år med en Hermann Göring pansarlista från Italien. Men fick stuva om i listan lite för att fylla ut poängen lite bättre.
  • HQ 1 Panzer IV H + 1 Panzer III N  = 155 p
  • HG Panzer Platoon 2 Panzer III M + 2 Panzer IV H = 330 p
  • HG Panzer Platoon 2 Panzer III M + 2 Panzer III N = 280 p
  • HG Panzer Platoon 2 Panzer III M + 2 Panzer IV H = 330 p
  • HG Panzer Anti-aircraft Gun Platoon 2 Flakpanzer 38(t) = 90 p
  • Heavy Tank Platoon 2 Tiger I E = 430 p
  • HG Heavy Panzerspäh Platoon 2 Sd Kfz 231 (8-rad) = 80 p
  • Rocket Launcher Battery 2x 15cm NW41 rocket launcher = 75 pts
Som lagkamrat hade jag Hamza som körde amerikanskt infanteri.




Slag ett

Slag ett blev mot Patrik "Rapax" som körde ett Nya Zeeland rifle company i 'Cauldron'. Jag skulle försvara mig och kände mig riktigt obekväm i det, jag gjorde ett stort misstag i att vara för passiv så nya zeeländarna fick tid på sig att sala sig för ett anfall, medans min klena reserver vandrade in en och en för att bli sönderskjutna. 6-1 till Patrik.


Slag två

Nu var det dags för att möta Steffo, senast vi mötes var i en annan lagturnering för ett par år sedan. Denna gång hade han ett amerikanskt mekaniserat kompani som jag skulle anfall i 'No retreat'. Så två plutoner infanteri med minst fem bazookas var hade grävt ner sig runt objektiven och någonstans låg ett gäng shermans (med easy eights) gömda. Jag var fast besluten att inte fega mig i denna gång utan körde stenhårt framåt med intentionen att ta det närmsta objektivet där även en skog skyddade mitt pansar mot alla bazookas. Steffo avslöjade sina shermans rätt tidigt och försökt slå ut mina tigers, men misslyckades och fick betala det ultimata priset för det, som om "Fury" hade varit en tysk film...
En hel del tur gjorde att jag lyckades överleva närstriden i skogen och tillslut kunde fördriva bort the yankees från objektivet. 2-5

Slag tre

Tredje slaget blev lite av en 'rematch' mot Christer, som jag möt på Warcon tidigare i år, med liknande listor. Denna gång var det 'Surrounded som gällde, ännu en gång fick jag försvara med mitt pansar. Den massa av tanks som kom rullande mot ett av objektiven gjorde att det kändes som att jag var tvungen att försöka ta in så mycket poäng jag kunde innan jag förlorade. Vilket gick hyfsat, till och med så bra att jag lyckades hålla det objektivet. Men en stackars 'bailad' sherman i en skog var omöjlig att slå ut, hade jag lyckats med det så hade Christer fått börja slå kompani moral, istället stack han iväg med kompani chefen, hans sekundant och artilleri observatören för att ta det andra objektivet som var försvarat av två neblar... 4-3

Slag fyra

Hamza hade hämtat in massor av poäng så vi fick möta ett av topp lagen, vilket betydde Vidar för min del, som hade en 'always-attack' amerikansk pansarlista. Scenariot i fråga fick mig att ett tag helt tappa allt hopp om att överhuvudtaget vara med i slaget. 'Counterattack'! På planen hade jag två neblar, två tigrar, en panzer IIIN och en panzer IVH. Detta skulle hålla sig i liv tillräckligt länge för att mina reserver skulle hinna komma mot 17 shermans (var av fem var 76 mm), 5 stuarts och ett priest batteri.
I runda tre hade jag förlorat utan att fått in några reserver. Jag hade dock plockat en pluton med 76 mm shermans. 2-5


Slag fem

Andreas "Löwe" blev min sista motståndare för helgen, han hade bytt sitt brittiska stridsvagnskompani från Warcon med ett brittiskt infanteri kompani. Ännu en gång fick vi spela ett 'fair-fight' scenario,'Dust up'. Vid uppställningen gjorde vi båda en rejäl hjärnfis, som troligen påverkade Andreas mer än mig. Så vi kom överens om att det blev en 3-3 på slutet.

Slutresultat:

  1. Staffan Gustavsson - Vidar Haraldsson 50 pts
  2. Patrik Christiansson - Patrik Andersson 47 pts
  3. William Eek - Andreas Dilot 37 pts
  4. Johan Malmström - Hamza Licina 36 pts
  5. Magnus Lindroth - Andreas Martinsson 35 pts
  6. Jonas Pehrsson - Krister Börjesson 32 pts
  7. Gustav Andersson - Stefan Salomonsson 31 pts
  8. Erik Gustavsson - Thomas Berneving 24 pts
  9. Ludvig Sällstedt - Per Kjöllerström 22 pts





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar