söndag 13 juli 2014

Warcon 5 - 2014

Tidigt på lördags morgon drog en tapper skara från Skåne upp mot Varberg och Warcon. På schemat stod det Flames of war turnering, late war Italien. Det var en lagturnering och jag hoppade in som ersättare för Oscar. Teamade upp med David och han valde allierade, så jag skulle välja något från axies sidan. Har inte varit så aktiv på FoW fronten den sista tiden, så när dagen kom för inlämnande av armélista så var det mindre än en vecka kvar till turneringen. Så jag hade ingen tid att måla upp nya grejer, så det fick bli ett HG panzarkompanie som jag målat upp till Köpenhamnskampanjen för något år sedan. En uppdaterad bok har ju kommit ut om Italien fronten och mina vagnar hade blivit lite billigare och turneringen var på 1750 (kampanjen kördes med 1500 listor med en liten sideboard). Så jag fick addera lite till listan, så här blev den tillslut:

  • HQ 1 Panzer IV H + 1 Panzer III N + 1 Sd Kfz 9 = 160 p
  • HG Panzer Platoon 2 Panzer III M + 2 Panzer IV H = 330 p
  • HG Panzer Platoon 2 Panzer III M + 2 Panzer III N = 280 p
  • HG Panzer Platoon 2 Panzer III M + 2 Panzer IV H = 330 p
  • HG Panzer Anti-aircraft Gun Platoon 3 Flakpanzer 38(t) = 130 p
  • Heavy Tank Platoon 2 Tiger I E = 430 p
  • HG Heavy Panzerspäh Platoon 2 Sd Kfz 231 (8-rad) = 80 p
Turneringen var som sagt en par turnering där man skulle ha en sida var, så ingen 'blue-on-blue' var det risk för. En grej som gör FoW turneringen till en skön sommar turnering är att den körs bara över en dag så man behöver inte sova över. Alla bord var uppställda med ett specifikt mission i åtanke, så de flesta konstigheter som kan uppkomma av terrängen uppstod inte.


I första slaget fick jag möta Christer som körde ett amerikanskt pansarkompani. Vi skulle spela ett 'Pincer' där man skulle anfalla "Monte cassino", vi slog vem som skulle anfalla och den lotten kom på mitt stridsvagnskompani. Större delen av min styrka avancerade snabbt mot det närmsta objektivet, medans mina artillerivagnar täckt Christer 76 mm shermans med rök. För att få ett snabbt slut så attackerade mina panzers infanteriet som låg nergrävt runt objektivet med fem bazookas(!!!), jag hoppades dock på att mina schürtsen skulle rädda mig, vilket de inte gjorde. Det anfallet slutade i katastrof, och snart var den plutonen nere på en aktiv vagn. Under tiden hade dock mina spaningsbilar smugit sig runt och lyckades ta det bakre objektivet.
5-2 till mig.

Andra slaget så var det dags för ett 'Fighting withdrawl' och på andra sidan och som anfaller stod arrangören Sigge. Han körde med ett kanadensiskt stridsvagnskompani, en rätt snäll lista med "bara" två fireflys. Ett rätt öppet fält på större delen av slagfältet gjorde att Sigges attack snabbt kom av sig när hans vagnar slogs ut och ett tag såg det mer ut som jag anföll, då jag tog mig fram på högra flanken genom byn.
6-1 till mig.

Sista slaget så fick jag möta Löwe och hans brittiska stridsvagsnkompani. Cheferna satt i churchills som inga av mina vagnar kunde skjuta sönder i fronten. Hans center skyddades av de jag var mest rädd för M-10 med AT15, mina två tigrar körde fram i skogen och började skjuta ut dem en efter en. Dock höll det på att gå riktigt illa då när jag misslyckades med två 'stormtrooper' slag i rad, men Löwe misslyckades helt i att träffa med sina M-10. Vi spelade båda två väldigt försiktigt, och när M-10 var ute ur leken så började min nu ensamma tiger jaga de andra nu lätta villebråden. När det var ca 1 timme kvar av spelet hade vi båda förlorat två plutoner så då slogs vi bara om vem som skulle få 4 poäng och få kalla sig segrare. För en gångs skulle så lyckades jag motstå min vanliga impuls att attackera med allt. Och tillslut stog jag som segrare efter att britterna blev tvungna att ta kompani moral utan några chefer.
4-3 till mig

Slutligen så då resultaten. Löwe och Staffan vann parturneringen. Staffan var bäst axies general och AvonD bästa allies general. Magnus L vann best painted. Själv kan man ju inte annat än vara nöjd, tror det är första turneringen där jag vunnit alla mina slag och mot rutinerade motståndare.

Warcons FoW turnering är en trevlig liten turnering så här mitt på sommaren, bra skött av arrangörerna Sigge och Magnus. Kanske har jag med lyckats få lite pep för att spela lite mer FoW, vi i bilen hem snackade även om att det är dags att blåsa liv i någon typ av FoW turnering i Malmö/Lund.


1 kommentar:

  1. Trevlig AAR, det verkar som om du spelade Gärning gossar på helt rätt sätt :0)

    SvaraRadera