onsdag 14 maj 2014

Kharkov ´42 - del 2

I helgen körde vi andra delen av Kharkov kampanjen, vilket även var avslutningen. Efter förra helgens spelning hade vi ryssar ett litet övertag (tror jag).

I mitt första slag för dagen fick jag än en gång möta Öman, denna gången var han utrustad med en tysk pansarlista. Uppdraget var det samma som mot Micke förra veckan, 'Hasty attack'. Så trots förlust förra gången så körde jag på samma upplägg,  två strelkkompani som täckte hela fronten och ZiS-3 i 'immediate ambush'. Dock så körde vi dem som 'mediumguns' denna gången. Trots det var jag orolig då Öman hade artilleri som började misshandla AT -vapnen direkt. De visade sig dock vara odödliga initialt så de hjälpte mig att hålla den attackerade flanken tills Kv-1or och 45mm kanoner dök upp. På andra flanken bråkade den andra strejken med det tyska artilleriet och de stridsvagnar som dök upp på reserven.
6-1 till soviet.


I sista slagen fick jag möta Oscar i 'Surrounded', där jag var försvarare. Oscar körde med ett bergsjägarkompani helt utan tank support. I detta sista slag hade vi lite specialregler, jag placerade ut ett av objektiven som som funkade som ett 'Higher Command team', men även var värt extra 6 poäng för tyskarna. Vi ryssar hade även dåligt med ammunition och det innebar -1 'ROF' på en slumpvis utvald enhet. Givetvis var det strelken med Rifles, så här skulle nog Oscar gjort huvudattacken, då de var sämst utrustad för försvar. Han gjorde en del modiga utfall, främst på andra sidan av slagfältet men som aldrig bröt igenom.
5-2 blev det slut tror jag.

Har ingen riktig koll på hur det hela slutar då Stavka har hemlighetsstämplat uppgiften. Men alltid kul att samla FoW spelandet under andra former än turneringar, historiska spel gör sig bättre när man försöker göra dem lite mer historiska...

Slag 3 mot Öman

Slagfältet 
Hotzone

Alltid retar det någon...

Slag fyra mot Oscar


Nergrävda ryssar

Slagfältet

Faceoff

1 kommentar: