måndag 5 maj 2014

Kharkov ´42 - del 1

Hamza har dragit igång en Flames of war kampanj på SF i Lund, det utspelar sig i Kharkov 1942. Det var flera slag om Kharkov, men detta är det andra och ryssarna försöker ta tillbaka Kharkov från tyskarna, inledningsvis gick det rätt bra men slutade i ett misslyckande för ryssarna.

Upplägget var att vi fick köpa 1400 poängs midwar listor med endast en kårsupport. Utöver det fick vi köpa in 150 poängs kårsupport som var flyttbar till ens medspelare. Totalt är vi fyra spelare på varje sida och under kampanjen ska vi spela totalt fyra slag var. Poängen man får i slaget kommer dels gå till totalvinsten av kampanjen, men de måste också användas för att bygga upp eventuellt förlorade trupper, där ens inlånade kårsupport är dyrast.

Jag började på mina sovieter för något år sedan, med ett par försök att dra ihop en Stalingrad kampanj. Jag fick ihop cirka 1000 poäng av vinterryssar innan det ebbade ut lite. Dock fick jag för ett tag sedan tillfälle att köpa loss en rätt ansenlig färdig målade ryssar av en kompis. Dessa kom väl till pass inför detta. Min lista såg ut så här:

  • HQ med Sappers
  • En medium strelk med rifles
  • En medium strelk med SMGs
  • 6 st 45 mm At guns
  • En scout enhet
  • 3 st KV-1
Extra kårsupport: 4 st ZiS-3
I första slaget fick jag äran att försöka anfalla en tyskt pionjär kompani i ett 'river assault'. De lömska tyskarna (Christian) hade minerat broarna och lagt ut taggtråd längs strandkanten.
I sann Röda armé anda slängde de ryska soldaterna sig ner i sina båtar och började ro ut över Donets. Strelken mellan broarna blev totalt nermejade av de tyska kulsprutorna, men på min vänstra flank lyckades ett gäng hjältemodiga sappers undanröja taggtråden så den röda vågen kunde rusa över de dåligt utrustade tyska pionjärerna. Sedan kunde de med hjälp av KV vagnarna som hade tagit sig över minfälten oskadda röja bort kvarvarande motstånd runt objektivet. Istället för att offra mer av sin styrka så drog sig kvarvarande tyskar tillbaka. Stor seger för Moderlandet, men det krävdes många tappra ryska soldater för att ro det hela i land.

I andra slaget fick jag försvara i ett Hasty Assault mot Mickes panzarstyrka som redan blivit fruktade i
de röda linjerna. Jag la upp två strelkar för att försvara de tre ursprungsobjektiven på min sida. Även ZiS-3or fick vara med från början. Men de överlevde inte länge då jag inte uppfattat att BF ändrat dem till Medium guns... vilket gjorde att Micke kunde stå på långt avstånd och skjuta ut dem. Ett slag som snabbt var förlorat trots att KV-1 orna döck upp i rättan tid, men även de blir utskjutna av tillräckligt mycket eld. Förlust till sovieterna.

Detta var första gången jag körde med mina ryssar på riktigt, och de är ju något helt annat än jag spelat innan. Så har mycket att lära känns det som. Men nästa söndag kör vi avslutning av kampanjen, så jag får mer chans att lära mig! Har ett nytt Mantra: ZiS-3 är medium guns, ZiS-3 är medium guns, ZiS-3 är medium guns, ZiS-3 är medium guns, ZiS-3 är medium guns, ZiS-3 är medium guns...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar