måndag 3 februari 2014

VinterFoW del 4 - Eftersnack


Så blev det tillslut dags för VinterFoW och det blev Maorier tillslut för min del. Som vanligt var det Daniel Sjunnesson och BKW som arrangerade. I min slutgiltiga lista hade jag:
  • HQ
  • Tre plutoner maorier
  • Två Carriers plutoner
  • Mortar pluton
  • HMG pluton
  • Två plutoner 2 pdr portee
  • 18/25 pdr artilleri





Slag ett - Dust-up

Motståndare: Magnus Lindroth - Italienare i ökenfort.

Magnus och jag brukar slåss på turneringar, vilket är konstigt då han oftast hamnar på övre delen av resultatlistan och jag i andra ändan. Det var dock roligt att få möta ökenfortet, funderade på att göra en lista till just VinterFoW, men enda listan jag hittade med britter fick jag inte ihop till 1500 ens om jag maxade ut den. Som alltid när man möter något nytt och främmande i FoW så blir det en utmaning. 


Ökenfortet hamnade väldigt närma min 'deployment zone' och bara 10 cm från ett av de objektiven jag skulle försvara. Så redan från första rundan fick jag slåss hårt om det. Så större delen av slaget blev en intensiv närstrid utanför borgen. Maorierna kämpade hårt, men en italiensk hjälte gjorde så att italienarna vägrade lämna objektivet. Slaget var över innan några reserver dök upp. 6-1 till Magnus.

Slag 2 - Flanking maneuver

Motståndare: Per Engström - Italiensk fortifierat kompani.

Ett nytt uppdrag som BKS har testat fram. Då Per hade ett fortifierat kompani blev jag automatiskt anfallare och jag bestämde mig för att attackera i skydd av mörker (som britter kan). Per hade ju en hel del taggtråd, MG nästen mm vilket är lite jobbigt för en ren infanteri armé att ta sig igenom, men jag försökte skicka en pluton infanteri på min vänster flank understöda av HMGs. Dessa blev total massakerade på bara en runda trots mörker. Min reserv som flankade tog sig framåt hyfsat bra, men i och med att jag inte har något pansar som kan komma tillräckligt nära MG nästena för att slå ut dem och men 2 pundare har 'no HE' så var det rätt motigt och till slut så fick jag helt enkelt ge upp. 4-3 till Per.

Slag 3 - Fighting withdrawl

Motståndare: Johan Malmquist - Finskt infanteri

Ännu en klassiker, Johan vs Johan. Jag drog tyvärr nitlotten och fick anfalla! Alla som verkar kunna något om FoW säger attackera alltid objektivet som aldrig försvinner. Så det gjorde jag alla tre infanteri plutoner rykte fram så att de skulle kunna hjälpa till att ta mitten objektivet (men samtidigt kunna göra ett utfall mot de andra två). Johans överfall kom upp i runda två och det var en pluton HMGs. Aoch! Men maorierna fortsatte tappert framåt, men trots att de slog ut kompanichefen på slutet så gömde sig fortfarande några "tappra" finnar i sina skyttegravar i slutet av slaget. 5-2 till Johan... 

Slag 4 - Breakthrough

Motståndare: Thomas Berneving - Brittiska stridsvagnar

Efter tre slag med lite uppförsbacke där jag varit tvungen att attackera infanteri så fick jag nu idealiskt motstånd och uppdrag, försvara mot stridsvagnar och som min 2 pundare lätt kunde slå igenom. För första slaget så placerade jag ut dem utan sina lastbilar. Som sagt det var ett idealiskt motstånd, men min största oro var ändå att begå ett misstag i uppställning som Berna med all sin erfarenhet lätt skulle ha utnyttjat. Nu blev det inte riktigt så utan han kom aldrig riktigt ut ur sin 'deployment zone'. 6-1 till mig.

Slag 5 - No retreat

Motståndare: Oscar Wenliden - Polskt infanteri

Första gången Oscar och jag möts trots att vi kommer från samma förening. Även första gången jag möte polacker, hade ingen aning om deras 'Bypass' regel. Vi slog om vem som skulle anfalla och än en gång fick jag äran att göra just detta. Jag ställde upp mina maorier på en bred front och rusade fram WW1-style. Jag lämnade mina recon carriers för att skydda min rygg mot eventuellt glömda polacker. Oscar hade otur och fick in dem i sin första runda, vilket gjorde att hela "kompaniet" dog MG döden. Nästan all strid blev runt mitt närmsta objektiv och hade via haft tid att spela en runda till så hade jag nog tagit objektivet. 4-3 till Oscar.
Resultat
  1. Hamza Licina 25 pts
  2. Magnus Lindroth 23 pts
  3. Jesper Pehrsson 22 pts
  4. Johan Malmquist 21 pts
  5. Patrik Christiansson 20 pts
  6. Staffan Gustavsson 20 pts
  7. Fredrik Larsson 17 pts
  8. Jonas Pehrsson 16 pts
  9. Erik Gustavsson 16 pts
  10. Mattias Axelsson 16 pts
  11. Per Engström 16 pts
  12. Johan Malmström 15 pts
  13. Oscar Wenliden 15 pts
  14. Magnus Markus 15 pts
  15. Dennis Gustavsson 11 pts
  16. Thomas Berneving 9 pts














Inga kommentarer:

Skicka en kommentar