måndag 30 december 2013

VinterFoW is coming

Hemma i Battlebunkern smides det på onda planer inför VinterFoW som är en årlig Flames of War turnering i Halmstad. Turneringen kommer att gå av staplen i början av februari. Av tradition har den varit early war och kommer även vara det 2014. Nytt för i år är jag har en sparringpartner i min närhet, Dennis har beslutat att testa sin lycka i en "riktig" turnering. Så det ska bli kul att för en gång skull testa sig fram till en fungerande lista. Risken är ju dock att man kanske "tweakar" listan så den blir bra på att möta Dennis lista, men sämre all-round. Dennis har bestämt sig för att köra italienskt infanteri, supportat av en hel del pansar.


Jag har dock inte bestämt mig riktigt än, men jag testade att köra den nya zeeländska infanterilistan jag kört rätt mycket sista tiden. C/T britter helt utan tanks, men många enheter, 10 stycken plutoner. Den stora förändringen jag gjort är att jag testade att lägga in två plutoner med 2 pundare.

När vi slog fram mission så blev det ett 'Breakthrough' och jag valde att testa att attackera på natten som britterna får göra om de vill. (Insåg efteråt att jag gjort lite fel, de måste välja att göra det innan man slår för attackerar/försvarare.) Jag gjorde ett snabbt utfall och försökte slå mig igenom den italienska försvarslinjen. det var nära att lyckas men en italiensk pluton chef stod kvar och min pluton misslyckades med sitt moralslag. I och med att jag hade mina två andra infanteriplutoner i reserv så avtog anfallet tillfälligt medan jag väntade in dem. Mina 2 pundare som även var på reserv misslyckades helt med att bekämpa det italienska pansaret så mitt flankande anfall dog även det ut och tillslut stod Dennis som segrare, 4-3 blev slut resultatet.

Är fortfarande lite osäker på vad jag ska spela, nya zeeländarna är helt ok att spela,. Dock så har mitt gamla EW projekt SS-totenkopf i Frankrike bubblat upp igen...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar