torsdag 1 augusti 2013

Force on force

För några veckor sedan fick jag min regelbok från Adlibris. Precis som med Bolt Action är det Osprey som publicerar reglerna för Force on force vilket självklart betyder ett högt produktions värde. Inbunden bok, snygg layout, fina bilder från andra Osprey produkter och samma behändiga format som Bolt action böckerna.

Force on force är ett regelsystem för skirmish strider med infanteri och fordon. Både av den typ som de kallar för kinetic operations (traditionella krig) och asymmetric engagemets (dvs ojämna situationer där en liten grupp med elit soldater strider mot stora mängder “amatörer”) Man kan använda sig av i princip vilken skala av modeler som man vill, från 6 mm till 28 mm eller ännu större. Jag valde att satsa på 15 mm i första hand, men kommer nog att köpa in lite 20 mm också (snygga modeller).





Något som känns väldigt befriande och samtidigt utmanande är att det inte finns något poängsystem. Man spelar färdiga scenarion med olika victory conditions. Detta ställer ju krav på att man kan komma på några egna scenarion, vilket ju kan vara svårt. Som tur är finns det ett gäng med färdiga scenarion i regelboken och sen kan man köpa en uppsjö med moduller som täcker allt från vietnam, kalla kriget, gulfkriget till Afghanistan.

Boken är tjock, hela 222 sidor med regler, vilket kan avskäcka lite. Dock är den skriven så att man börjar med de grundläggande reglerna och när man behärskar dem så kan man lägga till till de avancerade reglerna efter hand.

Jag har än så länge bara läst infanteri reglerna och måste säga att de känns väldigt innovativa och spännande. I Force on force är det kvaliteten och motivationen på soldaterna som är avgörande, inte vilka vapen de har (filosofin är att en rostig AK-47 är minst lika dödlig i händerna på ett proffs som en trimmad Heckler & Koch med alla tillbehör). En enhets kvalitet mäts i tärningar, från D6 för glada amatörer (tänk höga somalier i blackhawk down) till D12 för the betst of the best of the best (typ SAS, Delta-force).

Varje enhet har två värden; Troop quality, som används för att genomföra saker (tex skjuta på någon) och Morale som används för att se hur väl enheten kan ta motgångar (förluster).

Utöver Troop quality och Moral så finns det Confidence som anges i low, confident och high detta används mest för att se hur mycket en enhet litar på sin utrustning (främst fordon vad jag har förståt...) och Supplies som anges i poor, normal och abundant (ger mer eller mindre firepower till en enhet).

Turnsystemet är det som gör spelet mest intresant. Det är inte ett I go, you go system. Varje turn så slår man ett initiativ slag, den som vinner detta har initiativet i rundan. Den som har initiativet aktiverar sina enheter en i taget (tex move, fire, move & fire, fire & move m.m.) och motståndarens enheter reagerar. Alla motståndarens enheter som har line of sight (LOS) till den enhet som aktiverats av iniativhavaren så kan den försöka göra en reaction genom att lyckas med ett Troop quality slag (dvs slå sin tärning och lyckas få 4+ i resultat). Om den lyckas så kan den utföra ett antal reactions (move, fire m.m) dvs så kan den tex skjuta på en initiativ enhet som flyttar inom deras LOS, eller springa in i skydd om en initiativ enhet skjuter på den. Misslyckas den med sitt reaction test så får den inte göra något mer mot den enheten men kan försöka att reagera om en ny enhet aktiveras inom dess LOS

Rörigt? Självklart förenklar jag en hel del här och detta låter ändå lite komplicerat men är tydligt förklarat i reglerna med hjälp av en mängd tydliga exempel. Men några textspel är nog av nödvändighet för att räta ut en del frågetecken.

4 kommentarer:

  1. Skulle det funka att köra våra moderna 6 mm strider med Force on Force, vet vi diskuterade det innan, men minns inte riktigt hur vi sa om FoF?

    SvaraRadera
  2. Det känns som att det borde gå. Jag har spelat föregångaren Ambush Alley och där hade man skyttegrupper om 4 soldater så om man basar 6mm gubbsen med 3-4 per bas så blir det ju en skyttegrupp. Jag har reglerna liggandes någonstans så skall kolla upp det lite närmare.

    SvaraRadera
  3. det skulle absolut fungera. på force on force formumet http://ambushalleygames.com/forum/ finns det en hel avdelning som ägnas åt att spela FoF med 6 mm. Det som kan vara problemet (fast inget jätte problem) är att man nog måste modifiera en del mått (så som optimal range och movement. sen kanske det finns bättre regler att spela ett pansarslag med 100 fordon än FoF.

    SvaraRadera
  4. Har nu varit och rotat runt på forumet och hittat en massa annan information. Klart görbart i 6mm detta. Något som alltid bekymrar mig är då bassningen. Skickar med två länkar på två olika typer av basning. http://benssoldiers.blogspot.se/search/label/GHQ bläddra neråt så kommer ni att se att han har basat sina modeller på smala baser med mycket djup, ser rätt så coolt ut tycker jag. Den andra länken visar mer traditionellt basade figurer på runda baser http://ambushalleygames.com/forum/viewtopic.php?f=7&t=10824 det ser snyggt ut det med. Själv funderar jag på att basa ett fire team på en bas som är 1,5x1,5cm bas. Har provbasat tyska fallskärmsjägare på detta sätt då jag och en kompis lekte med tanken på att köra FoW i 6mm. Fungerade bra det också enligt mig. Dock kan ju basen kanske göras 2x2,5cm så att man kan få plats med att skriva något på basen för att kunna hålla koll på allt.

    SvaraRadera