onsdag 7 augusti 2013

Sprider Bolt action?!?

Har sedan Gothcon tidigare i år fått lite för frågningar att köra en Bolt action demo på studiefrämjandet i Lund. Så härom veckan så drog jag med mig terräng för ett 120x120 cm bord. Jag använde samma styrkor som på Gothcon, så listorna var på ca 500 poäng. US paras mot tyska SS trupper.


Första slaget blev mellan Magnus (US) och Andreas (SS) och uppdraget som jag satte framför dem var att helt enkelt slå ut varandras enheter. Det blev en intensiv och blodig närkamp i den centralt placerade byn som tyskland gick vinnande ur. Sista para enheten hamnade under häftig korseld och var nära att splittras pga pinmarkers.
Magnus hade inte fått nog utan tog än en gång kommandot över de amerikanska styrkorna och denna gången fick han möta Oskar som tog kontroll över tyskarna. Denna gången så lade jag till tre objektiv för att få lite variation. Ett i var uppställningsområde och en på mitten. Denna gången lade jag även in stridsvagnar som jag slumpade in, den första som kom in från ena flanken var en Sherman somsnabbt sänkte moralen hos den tyske ledaren, han visste ju inte att det egna pansaret var på väg. När panze IVh rullade in fick den in en fullträff på den amerikanska stridsvagnen som slogs ut. Därefter rullad den självsäkert fram emot mitten objekivet. De modiga männen i 101:a airborne försökte slå ut den med sina gamon bomber, men misslyckades, där med var ännu en tysk vinst ett faktum.
Om man är intresserad av hur det uppfattades kan man läsa Alexanders blog då han tog lite foton och skrivit ner hur han upplevde spelet från åskådarplats:
Anatolis gameroom
Som demo får man säga att det var lyckat då jag kan rapportera att både Andreas och Magnus köpt en del Bolt action. Oskar verkade med sugen...

2 kommentarer:

  1. Det var två väldigt roliga spelomgångar även om US paras åkte på stryk båda gångerna.

    Jag gillade det höga tempot som man kan hålla i spelet utan att behöva stanna upp och kolla massa tabeller. Vill man ha fler detaljer i spelet så verkar det gå alldeles utmärkt att lägga till lite extra husregler. Snabbt, enkelt och roligt är min sammanfattning av Bolt Action efter de två spelen. Jag ser framemot att kunna test lite historiska scenarion från Skirmish Campaigns för att se vilka resultat man får med historisk bakgrund.

    SvaraRadera
  2. Japp, skirmishcampaign böckerna jag fick låna var riktigt inspirerande!

    SvaraRadera