måndag 3 juni 2013

Westernfront 1944 del 2

I helgen var det dags för ännu en dag med kampanjspel på västkusten. Denna gången hade man även en
sideboard, eller rättare sagt två. Dessa 1250 som du har som grund och sedan 600 poäng du får byta ut. Jag körde med 2:a pansarkompaniet från pdfen "Panzers to the Meuse". Tanken var att göra en del med gepanzert aufklärung (ovanstående lista får 'Spearhead move' med alla aufklärung och panther enheter). Den andra delen gjorde jag utan aufklärung och mer defensiv. Tyvärr fick jag aldrig tillfälle att testa anfalls delen av listan, för jag körde två scenarios där jag skulle försvara.




I första första slaget skulle jag försvara Galais i norr, den var 'out-of-supply', vilket gjorde att alla mina trupper hade 'ROF-1' och jag fick 'drivmedelstoken' (hälften av antalet motoriserade enheter). Det var ett 'Hasty Assault' och jag gjorde nog ett misstag i att sätta mina panthrar i 'ambush'. Skulle nog tait infanteri enheten med massa 'panzerfaust' istället. Men jag hade en plan där de skulle om tillfälle gavs hoppa upp i sina transporter och storma objektivet på motståndarsidan för ett snabbt avslut. Nu blev det inte så då de låg 'pinnade' i tre rundor. Istället så rusade min motståndare 'Threadhead' mitt objektiv och gjorde processen kort med mina panthrar. Att ha ROF 1 på panthrar hindrar deras kampförmåga rejält! Regeln kändes brutal, men ändå lämplig om man nu är utan underhåll. Man får fundera i början av varje runda var man behöver kunna flytta sig.

I andra slaget fick jag möta 'Äpplet' en nyförmåga med ca fem slag bakom sig och nu hade vi förflyttat oss till östra Belgien. Han körde en lånad churchillista, vilket är rätt lugnt att möta om man har panthrar. Men helt lugnt var det ju inte, han hade M10 och flyg i listan med. Jag skulle försvara i ett 'Pincer' och började med panthrar och ena infanteri plutonen på slagfältet, 'pioneers' låg i 'ambush'. Sakta börjar de brittiska stålkolloserna rulla framåt och för att de inte ska kunna rulla igenopm byn på mitten utan motstånd så visar det sig att 'pioneers' ligger förskansade i byggnaderna. Panthrarna väntar att börja skjuta till M10 blir enkla mål, vilket råkar vara samtidigt som Pumorna dyker upp i sidan och på en runda är M10 neutraliserade och sedan är det mer eller mindre över.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar