måndag 27 maj 2013

City fight X

I helgen var jag med och spelade City Fight X på Playoteket i Malmö. City fight X är storslagskoncept utvecklad av Saaywhu. (Finns att ladda ner hos WWPD)
Enkelt beskrivet så går systemet ut på att man har ett visst antal poäng som man får använda för att bestämma hur mycket man börjar på slagfältet med. 'Combat platoons' är billigare än 'weapon platoons' som är billigare än 'Support platoons'. Sedan får man ett antal kort per runda beroende på hur bra man har lyckats med sina objektiv, dessa kan sedan användas för att ta sin trupper enligt samma system som inför slaget. Vissa av korten har special effekter t ex att man får artilleri support från ens flotta. Man kan även använda dem för lite andra effekter som t ex kalla in flyg.


Systemet kräver spelledare som även slänger i slump händelser efter tycke och smak. Här i ligger styrkan och svagheten tycker jag. Tanken är att det ska balansera upp och göra slaget intressant genom hela spelet. Dock så kommer oftast balanseringen för snabbt så det känns aldrig som man får något övertag någonstans. T ex du spelar ett kort som gör att du kan flytta en enhet. Vilket kan vara oerhört bra, men oftast balanserar SL ut direkt genom att skicka in något som förstör för just den enheten. Vilket gör att det spelar inte så stor roll att göra något sådant om SL balanserar ut det direkt.

Det var tänkt att vi skulle vara 12 spelare totalt. Dock blev det mycket manfall på den allierade sidan vilket i princip gjorde att det bara var 3-4 spelar på den sidan. Slagfältet var T-format, med en stor stad i mitten. Ingen hade staden från början utan båda sidor var tvungna att anfalla den om man ville hålla den. I samråd med SL fick varje sida diskutera sig fram till vad som skulle vara objektiven. Vi kom fram till att våra var, borgen mitt i staden och att spränga den största bron var våra huvudobjektiv. Våra sekundära objektiv var att hålla en radiomast och att neka axis vattentillgång.

Veckan innan så hade vår general fått göra lite olika val hur man skulle fördela resurser, t ex om man skulle skicka spaningsplan osv. Vi hade bl a pressat våra trupper så vi var först på plats. Vilket vi fick en del fördela av i inledningen när det gällde de luftlandsatta styrkorna. I och med att det fanns Italienska, tyska, brittiska och amerikanska fallskärmsjägare och alla valde att luftlandsättas så var det kaos i mitten av spelfältet när det dök upp styrkor överallt. Borgen intogs av amerikanska fallskärmsjägare och förutom ett försök från italienska luftlandsatta trupper så höll de den nästa hela slaget utan att avlossa ett enda skott. Brittiska fallskärmsjägare sprängde bron tidigt så vi lyckades med våra huvudobjektiv.

Vad gjorde då det brittiska motor kompaniet? Jo det spenderade större delen av slaget längs vägarna i sina lastbilar! I min enfaldhet så tänkte jag att de kunde ju vänta och köra in viktigare var ju att få in det amerikanska artilleriet och fallskärmstrupperna. Men det tog tid att ta sig för mitt i framryckningen så börjad de får problem med lastbilarna i och med att de kört dem så hårt under natten. Så i slutet av slaget av laget så körde de in i byn och... Ja jag antar att det var tedags!

Vem vann? Axis vann!

MINA synpunkter:

Positivt

  • Trevliga spelare
  • Många nya spelare!
  • Fin terräng, stort tack till Saaywhu för tiden han lägger på det hela. (Och på att arrangera!)
  • Hela uppläget med kort och spelledare gillar jag skarpt, tycker dock att SL är inne och rotar lite för mycket. 
Negativt
  • I jakten på att få spelare så tvingas lite för många ointresserade in. Bättre med få intresserade än många ointresserad.
  • Som Saaywhu själv sa så blir det nog mindre poäng på varje spelare nästa gång. Håller med till 100% med ett tillägg. Säg att varje spelare får köpa för 750 poäng och bara från 'combat'- och 'weaponplatoons'. Sedan har man en pool av 'Support platoons' som man kan dela på.
  • Playoteket är fortfarande en dålig spellokal om man gillar luft. Tusen tummar upp för att man får vara där och spela, men jag pallar inte med en hel dag där inne.
Fler bilder hittar ni hos Anatoli´s Game Room. (Och en bitterhet som inte är att leka med! ;)  )


Tur där fanns en väg!

Dagen då en sniper och all spelkänsla dog.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar