söndag 14 april 2013

Westernfront 1944

FoW-folket i Göteborgstrakten har kört en omfattande WWII kampanj ett tag. Blev inbjuden att delta och
det sammanföll bra med andra åtagande i Halland. Listbygget var lite annorlunda. 1250 poäng byggde man sin grundlista på, till den byggde en 500 "support"-lista. Den senare listan var det inte säkert man fick spela själv med utan den kunde delas ut till en allierad. Denna gången var focus på västfronten och Italien. Magnus hade printat ut en snygg karta från något "brädspel" som såg riktigt stämningsfylld ut, med små markörer för fartyg, flyg mm. Totalt var vi väl ca 20 deltagare som samlat i en fin fin lokal som Löwe fixat.

Här är min lista, das Reich från Earth and steel:

Grunden:
  • HQ 2 Fausts, 2 schrecks och sniper
  • Full SS pluton med 1 Faust
  • Full SS pluton med 1 Faust
  • Heavy med 4 HMGs
  • Mortars med 4 teams
  • AT pluton med 2 PaK40
  • Nebelpluton, 3 rocketlaunchers och 1 PaK40
Supporten:
  • Full SS-pioneerpluton med halftracks, 3 stuka zu fuss och supply vehicle
Första uppdraget (Hold the line) jag fick var att stoppa upp framrykande amerikanskt pansar någonstans i norra Italien. Som hjälp fick jag 3 SS-panzer IV H och tre träningsstridsvagnar direkt från Holland! Som sig bör grävde jag ner två infanteri plutoner, en på varje objektiv. Panzer IV H la jag i ambush (missade att jag fick ha två ambush, men det hade inte gjort någon större skilland). Threadhead som  ledde amerikanerna slog sig fram längs min vänstra flank med allt. Under tiden så tog SS-pansaret hand om Priest artilleriet och började sedan försöka stoppa Sherman vågen. Under tiden satt en tysk sniper uppe i kyrkan och spred död och panik omkring sig.
Det blev en bitter och jämn kamp om det vänstra objektivet som tillslut vanns av tyskarna, mycket på grund av Panzer III M döck upp i precis rätt tid och lyckades knäcka den sista sherman plutonen.

Efter detta tog vi en lång lunchrast och överkommandot gjorde sina drag...

Mitt kompani från das Reich hade nu fortfierat sig i en liten fransk by och höll den, vilket tydligen var en nagel i ögat för det allierade överkommandot, för de skickade in en skotsk artilleripark för att driva ut mig. Uppdraget var 'Surrounded' och jag fick 6 neblar (!), 1 PaK40 en mini pluton med grenadier och flygundersöd till hjälp, detta innebar att jag totalt hade 9 neblar! Detta blecknade dock mot vad skottarna hade med sig...
De sluga britterna valde att smyga sig fram i skydd av mörkret och snart stod en strid vid ena objektivet som visade sig blodig för båda sidorna, men tiden tog slut innan någon lyckats avgöra, och då går vinsten till försvaren, lite snopet. Men jag hade ett tåg att passa så vi var tvungen att avbryta i runda fyra.

Kul med kampanj och Magnus och Löwe har gjort ett gediget arbete för att det skulle flytta på bra. Planeringsfasen var kanske lite väl utdragen, men det går nog att förbättra.


















4 kommentarer:

  1. Thats it! Efter nästa löning så börjar jag officiellt med flames of war...

    SvaraRadera
  2. När man är skotte är man snål och köper 51th Reluctant (!) Veterans och då får man stå sitt kast (eller flera som det blev i detta fallet). De gjorde helt historiskt rätt när det satte sig strax innan målet och vägrade fortsätta. Bara för att plutonen framför blivit utraderad är inget skäl...
    Tack för go match!
    /Per

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack själv Per, man kan förstå att de inte ville slåss mer om det objektivet. Blodigt värre på båda sidor.

      Radera