onsdag 4 december 2013

Market Garden är över!

För några veckor sedan körde Dennis och jag ännu ett slag i Market Garden kampanjen, med mer eller HÄR!Vi hade dock inte tillgång till samma mängd Firestorm trupper som i förra slaget.
mindre samma kompanier som sist vi spelade.

Vi testade att köra ett 'roadblock' från v.2 reglerna, kändes lite Market Garden. Jag hade ju ett tungt stridsvagns kompani med 4 kungstigrar supportat av ett par nebelwerfers. Jag blev överfallen av ett brittiskt stridsvagns kompani. Som sig bör i detta scenario så slogs en av mina tigrar ut innan slaget börjat (en enhet får skjuta en fri skytterunda i sidan på en av mina enheter innan man börjar själva slaget).

Kungstigrarna gick hårt åt det allierade vagnarna, men de kunde inte hålla det amerikanska infanteriet borta från objektivet, ännu en vinst för de allierade och Dennis.


Efteråt diskuterade vi vad vi tyckte om kampanjen. Reglerna är fruktansvärt dåligt skrivna och trots att detta är min andra omgång Firestorm MG, så fattar jag fortfarande inte reglerna. För att få någon aktion i kampanjen så är man nog tvungen att spela en hel del slag. Vi tyckte även att det hindrade oss från att spela på andra fronter som kan vara kul ibland. Så vi sa att om de andra i kampanjen inte tryckte på om att fortsätta så lägger vi ner kampanjen...

Ett par dagar senare kom detta meddelande från de allierades högkvarter:

"Idag tystnade kanonerna i Holland. Efter en bitter men som det visade sig maktlös kamp mot tyska elittrupper har de allierade efter två färska lokala segrar utnyttjat sitt nuvunna intiativ med att dra sina trupper tillbaka och avsluta operation Market Garden. Dokumentation och truppositioner finns dock magasinerade i händelse av att operationen i framtiden skulle återupptas. Vi kan dra slutsatsen att Market Garden var ett regelrätt Debacle från de allierades sida, med ett stjärnregn av små tröstens hjältedåd här och där. Tyskland står tryggt och fast i väst och kriget verkar som tidigare utlovat ej vara över till jul."




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar