torsdag 1 augusti 2013

Warcon 2013

Encounter
Var nyligen uppe i Varberg på Warcon för en mini turnering i FoW. Själva Warcon sträcker sig över fredag till söndag, men FoW turneringen spelas bara  på fredagen av någon anledning. Jag fixade dock så att min semester började en dag tidigare så jag kunde vara med. Listan jag körde med var en Light tank company från Devils charge:

  • 2 M24 Chaffee + ARV
  • 4 M24 Chaffee
  • 4 M24 Chaffee
  • 1 cavalry recon patrol
  • 4 Hellcats
  • 3 Priests
  • 3 Priests
  • 1 AOP

Första slaget var ett 'Encounter' mot min standard motståndare Amrtaka, som körde med en tysk aufklärung på motorcyklar. Båda är snabba arméer och vi satte tryck på samma flank. Väldigt jämnt slag som Magnus vann. 3-4

No retreat
Andra slaget var ett 'No retreat' mot ännu en "kändis" AvonD som spelade tyska fallschirmsjäger. Riktigt svårt uppdrag för en lätt pansarlista att gräva upp tyskt elit infanteri. Gjorde dock ett tappert försök med miljoner av .50c cal skott, men närstriden bröts av pga mängden schreks och fausts. 2-5

Sista slaget var 'Fighting withdrawl' mot Nicklas som hade ett SS infanteri kompani. Satsade på att slå ut ena flanken och mota bort infanteriet från något av de två objektiven, medan en liten styrka hotade det tredje. Hade bra tryck de tre första rundorna, sedan tappade jag helt taget i värmen och slarvade bort slaget. 2-5

Slutord: Kul att äntligen få testa de snabba vagnarna i en riktig turnering. Tyvärr så är 'light tank' reglen rätt värdelös när alla kullar och sädesfält alltid räknas som 'slow going'. Har haft åsikten sedan V.3 kom ut att alla kullar inte skall vara 'slow going'. Kommer definitivt spela listan igen. FoW turneringen är väl organiserad på Warcon, men lite tråkigt att den är endagars på fredagen när resten av konventet är på lördag och söndag.

1 kommentar: