söndag 9 juni 2013

Inquisitorial stormtroopers

Här om dagen kom konverterings suget över mig. Andra världskriget och Bolt Action i all ära men det är inte lika lätt att konvertera modellerna när det suget kryper fram. Så jag rotade fram mina Dreamforge Eisenkern Stormtroopers och satte igång med att bygga ihop några.

Det första jag ville göra var att få dem att smälta bättre in i 40k universumet och det betyder ju stora överdimensionerade bössor. Vapnen som kom med modellerna ser lite väl realistiska ut i proportionerna för att passa till 40k. Men efter som gubbarna är rätt så "tru scaleiga" så går det inte riktigt att ösa på med vilka gw bössor som helst. Tidigare hade jag köpt på mig tjugo av curious constructs heavy laser rifles som jag tänkt använda som hellguns (eller är det hot-shot de heter nu för tiden...) till min IG armé. Dessa passade rätt bra till stormtrupperna utan allt för mycket skärande och filande. Lagom i storlek och ser inte ute som ett standard IG lasrifle. Jag tänker nog sätta på någon liten etched brass örn på sidan för att markera att det är imperiets elittrupper det handlar om.



Vad skulle en enhet med inquisitorial stormtroopers vara utan ett gäng med plasma och melta guns? 
Nexus pattern Plasma Carbine
Plasma gunner
 Dock såg GWs plasma gun extremt stor och klumpig ut i händerna på Eisenkern modellerna. Så det var bara att ge sig på att konvertera fram en egen, något smidigare version som faktiskt ser ut som ett vapen som en normal människa skulle kunna släpa runt på. Med Elysian versionen som förebild kapade jag av en plasma pistol, ett vanligt lasrifle och lite plasticard och limmade helt enkelt ihop dem. Vapnet blev lagom stort och passar bra i händerna på modellen. Jag tycker också att det ser lite "modernare" ut än GWs vanliga plasma guns och passar därför lite bättre till de high tech rustningar som modellerna bär.

Nexus pattern Meltagun
Melta gunner
Självklart måste det även finnas meltaguns i arsenalen! Så med hjälp av en vrist mounted melta pistol från sanguinian guard kitet, en bolter, lite plasticard och kolven från en lasgun lyckades jag limma ihop det här. Även på detta vapen så var det Forge Worlds Elysian version av meltagunen som var förebilden. Tyvärr har jag inte fler melta pistols så mina stormtroopers får klara sig med en bössa av denna modell. Men vad jag har förstått av de "nya" reglerna så är det plasma spam som gäller nu för tiden...
Både Plasman och Meltan är gaska mycket mindre än GWs version och sitter bra i händerna på modellerna från Dreamforge. Jag tror egentligen att de hade passat ganska mycket bättre till vanliga Cadians också men vem orkar sitta och skära itu och limma ihop så många vapen som hade behövts för att förse en hel IG armé med dem.





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar