onsdag 12 juni 2013

By fire and sword!

Äntligen ett nytt spel!!!
I söndags testade jag för första gången By fire and sword, spelet har funnits i ca tre år på polska men har under året översatts till engelska. Första omgången fanns att köpa på Salute i april. Wargamer som tillverkaren heter har också haft en Kickstarterkampanj under våren. Sporrad av att en hel del spelare finns redan på SF i Lund så kickade jag in lite pengar och hoppas snart vara stolt ägare av regelbok och en start skirmishstyrka av Muskoviter.

Som sagt nu har jag testat spelet under överinseende av Alexander som vänligt lånade ut sina fint målade polska bevingade hussarer och terräng. På andra sidan stod Christian med kossaker gömda bakom sina vagnfort.

Hela min styrka var uppsutten till häst och jag var därför väldigt aggressiv, tydligen är de bevingade
hussarerna spelets riktigt tunga kavalleri. De undvek regimentet som stod förskansat bakom vagnar som är riktigt jobbiga att anfalla och red istället ner lite kossaker som stod vid sidan om. Efter att vänt på sin formation så kunde de anfalla enheten som hade skyddat sig bakom sina vagnar. De hade vänt sig om, men som tur är tar det längre tid att flytta vagnarna. I sidan skickade jag in mitt lättare rytteri som dock flydde efter att blivit beskjutna på nära håll av kanonerna på vagnarna. Dock lyckades det tunga kavalleriet få enheten på flykt. Vi avslutade slaget här, Christian hade fortfarande enheter kvar, men kraftigt decimerad.

Kan ju långt från säga att jag fattade alla reglerna, men här kommer mina iakttagelser efter ett slag:

  • Gillar systemet med att man kan spela med olika stora styrkor mot varandra (är en del av mekaniken i spelet). Den mindre styrkan får möjlighet att styra slaget, t ex genom att välja scenario, flytta terräng mm.
  • "Nationerna" verkar ha en hel del regler som gör dem unika, som påverkar deras sätt att spela, t ex kossakerna jag möte har möjlighet att köpa in vagnar att skydda sig bakom. Kan ju dock göra att visa "nationer" blir väldigt statiska, vilket kan bli segt att spela i längden. Men det kan man ju lösa genom att köpa flera arméer! 
  • Man har ledare som har ett visst antal markörer som går att använda till massor av grejer. Öka ens chans att få initiativet i en runda, för länga sin räckvidd vid ordergivning, höja chansen att lyckas med moralslag mm.
  • Man ger order till sina enheter och de fortsätter agera efter dem till man ändrar dem och det är endast ens ledare som kan ändra ordrarna.

3 kommentarer:

  1. Gött med ytterligare ett nytt spelsystem... Det är ju inte så att man har tillräckligt många regler att hålla i huvudet som det är. Tur att jag har "glömt" 40k reglerna :)

    Är det 15mm eller 28mm?

    SvaraRadera
  2. Det är 15 mm. Jag som spelade väldigt mycket WFB i 6th edition har saknat att flytta runt i blockformationer. :)

    SvaraRadera
  3. Kosackerna är spelets mest defensiva armé, troligen följt av en Svensk armé baserad kring Pike&Shot regementen (på Skirmishnivå kan svenskarna vara superaggressiva med Reiters med och utan pansar). Dock har vagnarna möjlighet att röra sig lika "snabbt" som infanteri, det finns taktisk möjlighet att ha ett rullande fort men Kosackspelaren - liksom sin historiska motsvarighet kosackarmén - vill helst tvinga fienden att anfalla, och helst ska anfall ske genom riktigt usla villkor och rakt mot vagnarna som är (och var) i princip omöjliga att besegra för arméer bestående av endast kavalleri.

    Motståndaren måste helt enkelt manövrera runt muren av vagnar för att nå kosackernas infanteri, ju fler vagnar och bättre terrängvillkor för kosackerna desto svårare för anfallaren. Men det är inte helt omöjligt då det både på skirmish och divisionsnivå finns möjlighet att skicka trupper på flankerande manövrar (på divisionsnivå är det hela regementen som dyker upp från flanken!). Kosackernas huvudsakliga svaghet är den akuta bristen på "Reconnaissance" poäng, och deras styrka/armé ska helst vara mindre än motståndarens så man kan bli försvararen i slag.

    Är mycket sannolikt att jag själv kommer köra kosacker som en andra armé /skirmish styrka. Efter att ha målat 200+ hästar till det Polsk-Litauiska samväldet så är jag inte sugen på att måla mer kavalleri på ett tag, och kosackerna har en del kul regler och lite mer djup än vad man först tror.

    SvaraRadera