måndag 6 maj 2013

Dubbel Market Garden rapport

I helgen spelade jag två kampanjslag i Market Garden
kampanjen vi kör i Lund. Vi har nu kommit fram till 3:e och 4:e kampanjrundan och allierade har haft svårt att slå sig fram och få fram pansar för att supporta infanteriet i norr.





På fredagen så kom Martin hem till mig för en snabb kamp. 101:a hade blivit hemkallade för att se fall de kunde lyckas slå sig ut längs vägarna i söder. Martin kör med tunga pansarjägare i form av Jagdpanthers supportade av infanteri och StuGs. Jag körde med amerikanska 101:a airborne, denna gången slängde jag in lite shermans och fireflies i och med att jag slogs i den delen av kartan där just allierade pansaret kommer ifrån. Fick även understöd i form av Sextons och en glider pluton. Jag hade även kallat in Major General Maxwell Taylor, för att få lite extra fart i mina anfall.

Vi slog fram att vi skulle spela ett 'Free-for-all' scenario och jag la en av mina stora para plutoner på min ena flank för att kunna anfalla fram snabbt och ta objektivet rakt framför dem. Som support och flankskydd hade de en glider pluton och mortars. Andra objektivet vaktades av den andra plutonen paras placerade även mina stridsvagnar på andra flanken för att låsa upp det tyska pansaret där. Martin anföll med pansar och infanteri på min högra flank, men det gick inte snabbt nog, för under tiden hade den amerikanska para plutonen slagit sig fram till objektivet på vänstra flanken. 6-1 till de allierade.

Så söndag var det dags för omgång fyra i kampanjen (av fem) och den allierade generalen var på semester så jag fick hoppa in. Försökte lägga fokus på att ta broarna vid Nijmegen och Arnhem. Jag tog på mig att anfalla bron vid Nijmegen och fick understöd av en pluton brittiska paras och Typhoons. Att försvara den i 'Hasty assault' fick Joakim göra med sina StuG Batterie som var supportat av fler StuGs! Maxwell Taylor stod ännu en gång för ledningen av anfallet som främst gick mot det vänsta objektivet som var skyddat av AA batteriet från bron och en enhet StuGs. På andra sidan rykte den andra para plutonen fram mot andra objektivet som var skyddat av en pioneers pluton. Innan igentligen någon sida fått in någon reserv så hade vänstra flanken fallit för tyskarna och objektivet kunde säkras. Bron var i allierade händer! 6-1 till de allierade.

1 kommentar:

  1. Snygga bilder och välskrivet!

    Tack för ett riktigt roligt och spännade slag också // Martin

    SvaraRadera