måndag 8 april 2013

Empire of the Dead

Empire of the Dead är ett skirmish spel från West wind production. Det utspelar sig under 1888 och är en
blandning av "skräck" med vampyrer och varulvar och steampunk med massa tokiga gadgets. Spelet påminner i sin uppbyggnad rätt mycket om Necromunda/Mordheim, man sätter ihop ett gäng från någon fraktion och sedan slåss man ett slag mot ett motståndargäng, efteråt kommer en fas där man kan förbättra sina figurer och köpa ny utrustning och medlemmar. 
Köpte regelboken förra året av Per på Kulturkommisariatet och läste genom den, sedan har den mest befunnit sig i bokhyllan. Men när Alexander skrev lite om det i sin blog blev jag nyfiken igen och frågade om han inte hade lust att visa spelet för mig. Jag fick låna hans vampyrgäng och han tog lederskap över en Gentlemana klubb (människor). Väldigt enkla regler att komma in i, oftast slår man en D10 och har olika modifikationer (skydd, hur bra man är mm) och man ska komma upp i 10 eller högre för att lyckas. 

I dags läget finns det 4 fraktioner, Werewolves, Vampire, Brotherhood och Gentlemens club. Där den senare går att ge olika inriktningar. De har dock precis haft en lyckad Kickstarter kampanj däe fler fraktioner kommer att läggas till. Det jag troligen kommer att köpa är "Darkfire club", som kan ha zombies!!!


Efter EotD demon så var det dags för andra omgången i Market Garden kampanjen som vi kör på SF i Lund. Ännu en gång skulle jag anfalla en bro, denna gången var den försvarad av tyska grenadiers.

Gick motigt från början, springa över öppet fält för att anfalla nergrävt infanteri som är supportade av HMGs är till och med svårt för 101:a. Har funderingar på att inkludera Taylor för att få 'spearhead' special reglen, men jag antar att då får jag väl bara försvara...

Till slut var vi tvungna att ge upp slaget då tiden började bli sen, så förlust till US.














2 kommentarer:

  1. Oj här regnar det spelsystem :) Du säger att det var enkelt men eftersom du ska inhandla gubbar så förmodar jag att du tyckte det var bra med?

    SvaraRadera
  2. Regelsystemet är inget revolutionerande, men kan man reglerna tar det 1-2 timmar. Sedan är det ju ett kampanjsystem så gängen utvecklas och finns en del fräcka steampunk mojänger.

    Sedan hade jag väl kanske hellre spelat Deathsquad, men det spelar ju ingen roll om ingen annan vill spela det. :)

    SvaraRadera